Normnavigerande organisationer öppnar för nya möjligheter
Vi ger enskilda föreläsningar och kurser som kan bidra till nya synsätt och perspektiv på den egna arbetsplatsen. Vi inriktar oss särskilt på deltagaraktivitet, reflektion och förändring.
Alternativ 1: Inspirationsföreläsning. "Varför är vi som vi är? Varför gör vi som vi gör?" Introduktion till normnavigerande förhållningssätt.
Alternativ 2: Endagskurs. "Med normnagiverande reflektion som metod för förändring och utveckling". Kursen initierar ett normmedvetet förhållningssätt. Dagen varvar föreläsning med övningar och gruppuppgifter för att påbörja arbetet med att omsätta normnavigeringen till egen praktik.
Alternativ 3: Tvådagarskurs. "Med normnavigerande reflektion som metod för förändring och utveckling". Kursen initierar ett normnavigerande förhållningssätt (alternativt fördjupa ett befintligt sådant). Tillsammans med deltagarna utvecklar vi verktyg för en normgranskning av den egna organisationen, likväl som att forma framtida förändringsarbete på ett konstruktivt och kreativt sätt. Föreläsningar varvas med övningar och gruppuppgifter.
Alternativ 4: Två-eller tredagarskurs. Innehåll som ovan, men löper över en längre period med praktiska arbetsuppgifter mellan gångerna.
Argumenten för att arbeta med normnavigerande organisationsutveckling är många. Ett viktigt argument är att vi i Sverige har en diskrimineringslagstiftning som ställer särskilda krav på arbetsgivare, både i interna och externa relationer. Att inte bli diskriminerad är en mänsklig rättighet. Dessutom kommer det mer och mer forskning som visar att likabehandlingsarbete och normmedveten organisationsutveckling är bra för den psykosociala arbetsmiljön, trivseln och därmed utvecklande och lönsamt för verksamheten.
De flesta arbetsgivare har viljan att inkludera, men ibland saknas kunskaper om och insikter i vad det är som exkluderar och/eller inkluderar. Exkludering och marginalisering handlar vanligtvis om outtalade normer som styr oss, inte om enskilda individers illvilja. Med våra kurser och föreläsningar vill hjälpa till att uppnå förståelser för vad det är som exkluderar och diskriminerar. Med hjälp av ett normnavigerande perspektiv kan vi bidra till att få syn på, och förändra, begränsande strukturer och normer, i stället för att försöka få enskilda individer att passa in i befintliga mallar. På så sätt ges utrymme för kreativitet och nytänkande. För den personal som direkt möter människor i sitt dagliga arbete är, mer eller mindre outtalade, normer betydelsefulla. Det handlar här om att förstå hur vi på ett bättre sätt kan nå fram till, och bygga broar till potentiella kunder, patienter, eller klienter. Ökad kunskap om människors skilda förutsättningar ger oss en större säkerhet och professionalitet i mötet med människor med olika bakgrunder.
Normnavigering kan ses som ett verktyg med vilket verksamheter kan skapa egna förutsättningar till förändring av strukturer. Denna förändring sker genom att granska regelsystemen och förstå hur människors förutsättningar och möjligheter skiljer sig åt. Det är ett verktyg för att främja lika rättigheter och möjligheter långsiktigt genom att ifrågasätta nuvarande arbete och kritiskt granska utveckling av en verksamhetsinriktning. Normnavigering kan också användas som metod för att exempelvis analysera material, arbetssätt, texter eller bilder. Det praktiska användandet av detta perspektiv handlar om att fokus flyttas från ”de Andra” eller ”normbrytare” till att granska vilka normer som är verksamma och vilka effekter de får.
Ett exempel på normnavigerande perspektiv är att synliggöra (svenskhets)normer på en arbetsplats genom att till exempel ställa sig frågor om vilken mat som serveras på personalfesten eller vilka möjligheter det finns att begära ledighet på högtider som inte är rödmarkerade i den svenska almanackan, eller hur vi ser på t.ex. kunder, klienter och patienter. På det här viset sker en förskjutning från att betrakta ”de Andra” och ”deras” till att fundera över hur ”vi” och ”vårt” tar sig uttryck i en personalgrupp eller i organisationens relationer med en tänkt målgrupp. Normnavigering kan frigöra vårt tänkande kring hur vi ser på medarbetare och de människor som vi riktar vår verksamhet till.
Vi anpassar alltid utbildningarna efter era behov och er verklighet. Att arbeta normnavigerande kräver att vi använder vår kreativitet. Det finns inga givna lösningar och metoder. Tvärtom innebär normnavigering att ha ett reflexivt förhållningssätt, att ständigt ifrågasätta och utmana det självklara och att våga göra på nya sätt – om och om igen.
Vi erbjuder även uppföljning ute på arbetsplatserna.
Hör av er för prisuppgifter och upplägg!