Normmedveten lärandemiljö

Normnavigerande lärandemiljöer öppnar för nya möjligheter

Att bli medveten om att normer finns och hur de verkar är en väg att gå för att förstå varför och hur kränkningar och diskriminering av människor överhuvudtaget finns. Normer återskapas överallt, t.ex. i barnuppfostran, i olika arbetsorganisationer, i vardagliga möten mellan människor (t.ex. på skolgården eller i personalrummet), i massmedier, i film och i litteratur. Syftet med att tillämpa ett normnavigerande perspektiv är att synliggöra, problematisera och förändra de föreställningar och normer som ligger till grund för diskriminering.

Vi ger enskilda föreläsningar och kurser i normnavigering för verksamma pedagoger inom skola/förskola, vuxenutbildning (t.ex. folkhögskola och komvux), studieförbund etc. som kan bidra till nya synsätt och perspektiv på den egna pedagogiska verksamheten. Vi inriktar oss särskilt på deltagaraktivitet, reflektion och förändring.

Alternativ 1: Inspirationsföreläsning. "Varför är vi som vi är? Varför gör vi som vi gör?" Introduktion till normmedvetenhet och reflektion.

Alternativ 2: Endagskurs. "Med normnavigerande reflektion som metod för förändring och utveckling". Kursen initierar ett normnavigerande förhållningssätt. Dagen varvar föreläsning med övningar och gruppuppgifter för att påbörja arbetet med att omsätta normnavigeringen till egen pedagogisk praktik. 

Alternativ 3: Tvådagarskurs. "Med normnavigerande reflektion som metod för förändring och utveckling". Kursen initierar ett normnavigerande förhållningssätt (alternativt fördjupa ett befintligt sådant). I dialog med deltagarna utvecklar vi verktyg för en normnavigerande granskning av den egna lärandemiljön, likväl som att forma framtida förändringsarbete på ett konstruktivt och kreativt sätt. Föreläsningar varvas med övningar och gruppuppgifter.  

Alternativ 4: Två- eller tredagarskurs. Innehåll som ovanLöper över en längre period med praktiska arbetsuppgifter mellan gångerna.

Kunskap om diskriminering går hand i hand med att lära sig att agera mot diskriminering och det är också där styrkorna i det här arbetssättet ligger. Normer är en del av lärandemiljöers vardag. Elever och pedagoger är med om att både återskapa dem och omvandla dem genom sina sätt att agera. Normer både möjliggör och begränsar människors ageranden. Genom att sätta på sig ett par normnavigerande glasögon kan pedagogen få syn på sig själv, vem hen är och vad hen bär med sig för normer in i lärandemiljön både elevsocialt och undervisningsmässigt. De glasögonen gör sedan att hen kan göra val kring undervisning, elevsocialt bemötande och metoder. Normnavigerande förhållningssätt kan ge villkorslös möjlighet till elevers utveckling och om en pedagog låser upp något för en elev i ett sammanhang kan det innebära en möjlighet för eleven att tänka större även i en annan kontext. Förutsättningen är så klart att pedagogen är medveten om normers existens och effekter, och det blir ingen över en natt. Vi kan dock hjälpa till med att påbörja ett sådant arbete, eller med att fördjupa ett befintligt sådant.

Vi anpassar alltid utbildningarna efter era behov och er verklighet. Att arbeta normnavigerande kräver att vi använder vår kreativitet. Det finns inga givna lösningar och metoder. Tvärtom innebär normnavigering att ha ett reflexivt förhållningssätt, att ständigt ifrågasätta och utmana det självklara och att våga göra på nya sätt – om och om igen.  

Vi erbjuder även uppföljning ute på arbetsplatserna. 

Hör av er för prisuppgifter och upplägg!

 

 

Kontakt

Valuens AB Bjännsjö 90
Umeå
90587
076-7778359 valuensab@gmail.com